Zonnemobiel

PRE charger voor eerste Delft Driverless DUT

Het Formula Student Team Delft (DUT team) neemt dit jaar voor het eerst deel aan de driverless competitie. Naast de ‘normale’ elektrische auto komt er een tweede auto die wil gaan strijden om de prijzen. De basis voor het Driverless team is de auto die gebruikt werd door DUT 2018. Het eerste jaar zal het een grote uitdaging zijn om de auto goed te laten rijden. Het komt vooral neer op software engineering! PRE power developers ziet veel potentieel in zelfrijdende elektrische auto’s en het delen van auto’s (self-driving EV’s, car sharing) en beoogt door middel van deze sponsoring een bijdrage te leveren aan het efficiëntere gebruik van vervoersmiddelen en het energieverbruik.

Driverless electrical vehicles zijn de toekomst
Sinds 2000 neemt het Delftse team deel aan de Formula Student competitie. De eerste tien jaar was dit met een verbrandingsmotor en vanaf 2010 met een elektrische motor. De Formula Student organisatie wil de belangrijkste trends volgen en op dit moment wordt driverless rijden gezien als ‘the next big thing’ in de automotive industry / branche. Om de ontwikkelingen vanuit de wetenschap te stimuleren, is het logisch dat de organisatie is gestart met een driverless competitie. Teammanager Jelmer Blom: “Nu zijn er nog twee aparte competities maar dit zal in de toekomst gaan naar een competitie waarbij de auto’s zowel met als zonder bestuurder moeten kunnen rijden. Onze verwachting is dat in 2021 iedere auto de accelaratietest autonoom moet kunnen doen. 

Samenwerking met MIT (Massachusetts Institute of Technology, Boston)
Jelmer Blom: “Er zijn nu al teams die een hybride auto bouwen. Wij hebben gekozen voor twee aparte teams. Zo kan iedereen zich focussen op zijn eigen auto.” Het Driverless team uit Delft werkt samen met MIT uit Boston. “MIT wilde graag aan deze competitie meedoen, maar had geen goede auto. Wij hadden een goede auto, maar niet voldoende elektronica/software engineers. Een samenwerking was daarom een logische stap. Het team bestaat nu uit twintig studenten van de TU Delft en twintig van MIT.”

Elektronica en software zijn de uitdaging
Door de auto van DUT 2018 te gebruiken zijn de mechanische uitdagingen beperkt. Drie studenten houden zich bezig met de mechanische aanpassingen: het bevestigen van de sensoren, camera’s en stuuractivatie. Daarnaast moet er een fysieke noodknop bij het team aanwezig zijn. De overige studenten zijn bezig met de elektronica- en softwareontwikkeling. Jelmer: “De software is de grootste uitdaging. Op dit moment ligt een team uit Zürich mijlenver voor op de concurrentie. Op bepaalde onderdelen naderen zij al de tijden van de bemande auto’s (bijvoorbeeld bij het onderdeel skidpad). Maar op dit moment zijn de meeste auto’s nog niet zover en raken er nog regelmatig auto’s van het parcours. Natuurlijk willen ze een race winnen maar stap één is om de auto goed te laten functioneren.

Video AMZ Formula Student - Learning-based motion planning for AMZ Driverless https://www.youtube.com/watch?v=aCDPwZZm9C4 

PRE sponsort DUT 2019 in de driverless competitie
Het nieuwe driverless team gebruikt de auto uit 2018. Natuurlijk is er ook een oplader voor deze auto nodig. De oplader gaat normaal gesproken mee naar de volgende auto en wordt dan door PRE aangepast aan nieuwe wensen en eisen. Omdat er nu twee teams zijn, sponsort PRE ook het Driverless team met een oplader. Jelmer: “PRE is een fijne en kundige partner. Ze denken goed met ons mee en we hebben nog nooit problemen gehad met de oplader. We zijn blij dat PRE nu ook de driverless competitie sponsort.”

Driverless developments

Tesla kondigt self-driving robo-taxi’s aan
Dat de technische ontwikkelingen in de driverless technologie snel gaan, blijkt ook uit een aankondiging van Elon Musk (CEO Tesla). Tesla heeft een eigen chip ontwikkeld waar de artificial intelligence voor de self-driving auto op gaat draaien. Deze chip kan de data van de camera’s, de radar- en de sonarsystemen met een enorme snelheid verwerken in het neurale netwerk. Tesla traint dit neurale netwerk op basis van de (interferentie) data van de 500.000 rondrijdende Tesla’s. Tesla loopt hiermee ver voor op de competitie. Groot verschil tussen Tesla en andere initiatieven is dat Tesla geen gebruik maakt van een Lidar. Volgens Elon Musk is een Lidar niet nodig voor een self-driving EV. Tesla heeft aangekondigd in 2020 eigen RobotTaxi’s te produceren en gaat hiermee de strijd aan met Uber. We kijken uit naar de toekomst en de ontwikkelingen op het gebied van shared self-driving electrical cars. Vast staat dat dit ook impact heeft op de user cases en het business-model voor V2G en V2x toepassingen.

View: Business insider: Watch Tesla Unveil Its Full Self-Driving Computer In Under 5 Minutes https://www.youtube.com/watch?v=bZxTG7DmB_0

PRE Power Developers
Minervum 7073
4817 ZK Breda 
www.pr-electronics.nl

Formula Student Team Delft
Stevinweg 1
2628 CN Delft
www.fsteamdelft.nl

 

« Terug